Alla inlägg under augusti 2012

Av Annika Edlund - 28 augusti 2012 10:04

Nu börjar höst och julbaket.........

Nu ska det bakas julkakor och tunnbröd..............

Sen blir det höstmarknad i Dorotea i helgen.




Lammförsäljningen går bra och fällar beställda. Höbalar börjar också säljas.

Jag gillar hösten   



Fast jag måste också planera nästa parning, vilken tacka ska gå med vilken bagge, det är också ganska mycket jobb med det.

Av Annika Edlund - 27 augusti 2012 20:27

Det tog bara 9 månader, men nu har fällarna kommit.   

         

Av Annika Edlund - 19 augusti 2012 15:25

Sista fårhögen for i väg när de skulle in i transporten, jag skickade Mozz att hämta dem. Fåren kom, fast i fullt sken, okontrollerat var det, men jag slapp att gå och jaga dem i alla fall.........

Mer träning, så kanske............

Av Annika Edlund - 19 augusti 2012 14:24

Idag blev det fårflytt........

Egentligen blev det en dag för sent. Igår kväll tog jag mig en sväng och konstaterade att " imorgon (läs i dag) var det dags att flytta fåren, nu var maten slut"........

Sen tog jag en sväng ut och plockade blåbär. Mitt i skogen ringer mobilen.........får på rymmen  .

In med lite hö för natten, och i morse började vi flytten..........


Jag älskar verkligen mina grannar och även de från grannbyarna, de bryr sig och är så snälla när de hör av sig när det blir nåt med djuren. TACK   

 

Så nu springer de runt och kollar in området, jag har följt dem till kojan, vattnet och saltstenen.


     

Vi har hägnat in hela tomten på nästan 3 ha, och dragit tråd runt husen så de får vara ifred. Så nu får de beta gräsmatta...........mumma  


 

Ett par varv runt, nu ligger de nöjt på en ypprlig fin plats och idisslar nöjt.

Tackorna springer runt tills de hittar en trygg plats att ligga på, dit kommer de oftast varje natt...


Här blev det med sjöutsikt.............


 

Av Annika Edlund - 17 augusti 2012 22:03




 

Idag har det varit en riktigt skön sommardag, lite för varmt för att jobba..........  

Fast varför klaga.....

Nu är den nya beteshagen snart klar, och tackorna kommer att få en riktigt fin utsikt mot sjön..........


   

Jag fick sällska av en 5-6 tofsvipor, som gnällande flög upp i en gammgran, troligen finns det nåt bo i hagen. Har aldrig hört dem låta förr, så det var kul att höra.


Efter middagen gick vi ner till sjön, det var 22 grader varmt i vattnet.....enligt en lastgammal termometer från 1700 kallt, men det var inte för kallt för att bada.........

Till och med jag badade.  


Bägge hundarna tyckte det var skönt att svalka av sig, Tussen är lite värdig och lugn, men Mozz lyckades doppa hela sig ...............   


         







Av Annika Edlund - 15 augusti 2012 21:39

Nu har vi varit i blåbärsskogen ett par dar, och hundarna äter blåbär så de skiter blått. Man måste skynda sig att plocka annars äter de upp allt.


Samtidigt så ska en ny beteshage göras, det är ganska jobbigt, men man får motion. Den nya hagen blir ca 2 ha, så det blir många kilometrar jag går. 1 ha = 10 000 kvadratmeter = 100 x 100 meter. 


Inget ont som inte har nått gott med sig   



Jag hade sonen med mig till Umeå, och han försökte köpa en valp..................

Hela 45 kronor hade han på fickan, vilken tur jag hade att han inte fick köpa någon, men nog var de gulliga....



Detta är Omega, hon känner jag igen, den lurvigaste av alla valpar..........

 


Dessa har jag ingen aning om vad de heter, nåt på O i alla fall


   



Av Annika Edlund - 14 augusti 2012 22:17

Idag åkta jag till Mozz uppfödare i Umeå, jag var ganska nervös............

Har jag hunnit sabba hunden???????????????



Nä ni, jag hade inte sabbat hunden   

Mozz skötte sig fint, det var värre med mig   

Jag hade svårt att släppa hunden med ögonen, så jag störde honom lite där........

Jag fick låna en herdestav som jag höll i höger hand, men jag dirigerade Mozz med vänstern   

Lite skäll fick jag.

Men jag fick en aha upplevelse................det finns en chans att jag kan lära mig en skvätt i alla fall.


Inget gott som inte har nåt ont med sig.......Mozz bet sig i tungan, och oj vad han blodade ner sig, det blöder bra från en tunga.


 

Av Annika Edlund - 12 augusti 2012 19:29

Idag fick vi ett infall...........vi tog hundarna och for till fjälls och kollade in hjotronen, och vi fann lite grann.


 

Men Mozz fann tjusningen med hjotronen............de smakade så smaskigt.

Men det är första gången jag har en hund som inte använder ögonen utan nosen för att hitta de godaste bären, det gällde att hinna först till bären.


Efter ett par timmar i skogen ligger hundarna nöjt på deras platser.   



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards