Alla inlägg under januari 2012

Av Annika Edlund - 30 januari 2012 15:14

Idag har vi vallat under lite bättre omständigheter (läs jättelite). Men vi fick in fåren med samarbete. Mozz var inte lika het idag, och han kunde lyssna på mina kommandon, de enda jag klarar, "stanna och sakta". Ett stort steg för mig, jag är så LYCKLIG i dag

Av Annika Edlund - 30 januari 2012 08:58

Nu har vi haft en ny träning, han vallade faktiskt in dem i ring och höll dem på plats, Mozz fick även skrämma iväg de elaka, så nu är han peppad. Men hur jag ska få honom att flytta fåren åt fel håll, vet jag inte. Det är fel håll för fåren, inte till lagårn utan ut på lägdan, men Mozz kanske börjar förstå mig snart, hoppas jag.


Fast jag är ändå lycklig och har fått nytändning, nu när jag ser att han bara är halvrädd fåren nu.


Jag har bara en gång tidigare i mitt liv varit så totalt ovetande om hur jag egentligen ska göra för att det ska bli så bra som möjligt, och det var för 27 år sedan då min äldsta son Kim föddes, men han blev ju bra, så det finns hopp för att jag ska lära mig att valla. 


 

Av Annika Edlund - 29 januari 2012 17:45

Idag var jag tvungen att lära Mozz att hoppa, det är lite svårt när han ska krypa under eltråden. Snacka om lättlärd, en gång, och nu kan han.


Vallningen i dag gick inte så bra, jag ville att han skulle gå vänster, och han gick mitt vänster, men hans höger.

och fåren gick till anfall, ag tror att det är lite trångt, Mozz tar sig inte runt utan risk för överfall.

Av Annika Edlund - 28 januari 2012 21:44

I våras fick Jesper i uppdrag att gå ut i hagen och fota, här kommer en del av bilderna.

         

Av Annika Edlund - 28 januari 2012 14:56

Nu vallade Mozz in fåren till lagårn, lite het, men det gick. Nu insåg jag min roll i det hela.

Av Annika Edlund - 28 januari 2012 11:12

  



Nytt försök med vallning gjord, Mozz har det inte lätt, tackorna vill inte flytta sig och han skäller och hoppar ut i djupsnön. Mozz tycker fortfarande att fåren är läskiga. Det är bara att forsätta, tillslut så, kanske, förhoppningsvis.  

Av Annika Edlund - 27 januari 2012 22:25

Har man tränat hundar förr så används sitt, ligg, hit, fot m.m Hos Mozz är det "här, nära, tssss, betonig på S och handtecken vid ligg, visselsignal för hit, som jag inte klarar av, den låter typ som en fotbollsdomarvisselpipa.

Vid träningen i dag så blev förvirringen stor både för hund och förare  , men han skötte sig bra ändå. 

Sen fick jag lära mig nåt nytt, tro inte att jag kan ligga till sängs om Hans varit ut med hundarna, Mozz MÅSTE bara säga " jag är hemma" I sängen, hela snöiga Mozz I sängen. Det blir bra blött alltså.


Nu är det uppskottat i hagen så imorgon gör vi ett nytt försök till vallning. 

Av Annika Edlund - 26 januari 2012 14:23

Första provvallningen, Mozz gick in, inte så bra, Mozz började skälla och då blev han bortmotad  av fem tackor, han gillar inte när de går emot honom. Ska nog ta och trakasera Håkan (uppfödaren) lite i kväll. 


Mozz frågar "nu då?" och jag vet vad jag vill, men har ingen aning vad jag ska ge för kommando, STACKARS hund.


Men Mozz hade helt klart kul för så fort vi kom in så la han sig direkt. 


Imorgon ska jag gå lite träning med honom bland andra hundar, har ingen aning om hur det ska gå.  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<<
Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards